חץ כלפי מטה
חץ כלפי מטה

מה עושים בגינה בחורף?

תמונת הנושא של העמוד

החורף מתקרב ואיתו הסערה: טמפרטורות נמוכות, לחות, משקעים רבים, רוחות, ברד, שלג, שעות מעטות של אור-כל הנתונים האלה גורמים לנו לצאת פחות לגינה שלנו, לבלות ולראות מה קורה בה. צמחים רבים בישראל נכנסים לתרדמת חורף ושלכת, והפעילות בגינה יורדת. ובכל זאת החיים שם מתקיימים ומעגל החיים ממשיך, ולנו כבעלי הגינה יש מספר לא מבוטל של מהלכים שהם חלק מהטיפול השוטף בגן, בימות החורף:

ההפוגות בין גשמי דצמבר מאפשרת את עבודות האחזקה השונות:

 עישוב וחיפוי קרקע: הגשם מעודד נביטת עשביי החורף, ואת אלה מומלץ לעקור בצעירותם, בהנחה ונובטים במקומות שאינם רצויים. מומלץ לחפות את הקרקע באזורים ה"מעושבים" בחיפוי שבבי עץ בעומק 7-10 ס"מ, לחיפוי השבבים יתרונות אקולוגית רבים כמו שמירת הלחות בקרקע וצמצמום ההשקיה, הוא מעלה את פוריות האדמה ומטייב אותה.

גיזומים: דצמבר הוא חודש מצוין לגיזום עצים מחטניים ועצים נשירים. עצים ירוקי עד גדולים או שעלולים להישבר מרוחות חזקות- מומלץ לבצע גיזומי דילול. ענפים המהווים סיכון, קרובים לבתים גגות או קווי חשמל -כדאי לגזום. מומלץ לגזום את כל השיחים ירוקי העד, שאינם רגישים לקור.

קומפוסט: סוף הסתיו ותחילת החורף הן תקופות אידיליות לפיזור הקומפוסט תחת עצי הפרי . את הקומפוסט אנחנו מניחים במרחק של 20 ס"מ מהגזע, כיון שקומפוסט רטוב עלול לגרום לריקבון הגזע.

השקיה: למרות העונה החורפית מומלץ לא לסמוך רק על הגשמים, צאו לגינה מידי פעם ותראו מה מצב הצמחים והאדמה,  אם האדמה נראית יבשה תחת הצמחים אז השקו בנדיבות את הגינה. הלחות בצמח יכולה להעלם בקלות עם הרוחות החזקות, הקרינה המשמעותית וכן.

 מדשאות: מרבית המדשאות בישראל נכנסות לתרדמת חורף וקצב הצימוח שלהן מאט עד נעצר לחלוטין. כיסוח מדשאה בחורף, קורה לעיתים רחוקות ובהתאם לקצה הצימח החורפי.  אבל כן מומלץ לגזום את שולי המדשאה והשלוחות היוצאות ממנה לכל עבר. כדאי לטפל בעשבים השוטים בעזרת עקירה ידנית.   

הטמנת פקעות ובצלים: סוף הסתיו הוא הזמן המצוין ביותר להטמנת פקעות ובצלים בקרקע. צמחים הממלאים את הגן לקראת האביב בשלל צבעים וטקסטורות כמו נורית, רקפת, נרקיס, יקינטון, פרזיה ועוד. חשוב להטמין את הבצלים במרחק מספיק גדול מטפטוף או המטרה כדי שלא ירקבו בקרקע. כדאי לקרוא ולהבין היטב את הוראות השתילה שלכל פקעת ובצל.

שתילות: בהמשך החורף, מחודש ינואר ותלוי באזור בארץ ובמזג האויר, אפשר יהיה להתחיל לשתול גפנים, ורדים, עצי פרי נשירים, עצי נוי שיחים ועשבוניים, העמידים לקור וקרה, כאשר שיא תקופת השתילות מגיע בראש השנה לאילנות החל בסוף ינואר- תחילת פברואר.

ירקות חורף: סבב ראשון של ירקות חורף כבר נזרע או נשתל בסתיו, חודש ינואר, אמצעו של החורף, מאפשר זריעה או שתילה של סבב נוסף של ירקות החורף השונים: תפוח אדמה, כרוב, כרובית, צנון, צנונית, גזר, סלק תרד ועוד

צמחי בית: מרבית צמחי הבית והקקטוסים שרויים בתרדמת חורף, ואינם דורשים טיפול או השקיה סדירה בתקופה זו. יש הרבה לחות באויר, ומספיקה השקיה אחת לשבועיים שלושה (תלוי בצמח, במיקומו וגודלו)  הטיפול היחיד שישמחו לקבל הוא אוורור המצע בו הם גדלים. אין צורך בדישונים של צמחים אלה בתקופה זו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5 × 2 =

© 2024 חנה וגיא טבק – תכנון והקמת גינות יפות.

בניה - שמרת דיגיטל - מומחה מחשוב ואינטרנט, עיצוב - סטודיו לעיצוב הלית קלכמן

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support