חץ כלפי מטה
חץ כלפי מטה

ורדים בגן הנוי

תמונת הנושא של העמוד

לאורך היסטוריה והשנים בהם מתעסק האדם בגינון נוי, הורד תמיד תפס תופס מקום של כבוד, בגן הפרטי והציבורי כאחד. בגינון האנגלי, הערבי הים תיכוני, האיטלקי והספרדי. ורדי קטיף הם מהפרחים הנמכרים בעולם, והורד, הוזכר באלפי שירים סיפורים וספרים, באמנות, בפואטיקה בתיאטרון. הורדים הם היין של עולם הבוטניקה, הם יפיפיים ריחניים ומפונקים. בשנים האחרונות הולך ופוחת מקומו של הורד כצמח מוביל בגינון וחבל, ובכתבה זו נזמין אתכם להכרות מחודשת עם הצמח הנחשק בעולם.

בישראל ישנם חמישה זני ורדים עיקריים, כאשר ההבדלים בינהם ניכרים בגודל וריח הפרח, כמות התפרחות, גודל השיח ואחזקתו.  

כלאי תה– ורדים המתאפיינים בפרחים גדולים ובודדים הנישאים על עמוד פריחה גבוה. מרבית הזנים בעלי ריח נעים, רמת האחזקה של כלאי התה גבוהה יחסית והם מוכרים וותיקים בגינון הישראלי. מספר זנים לדוגמא: קרייזלר אימפריאל, אוקלהומה, בלו-מון, ג'סט ג'וי, דאבל די לייט פסקלי ועוד.

פלוריבונדות– שיחים בעלי מספר רב של פרחים בינוניים בגודלם, המופיעים בקובצות על עמוד הפריחה. אלו נזים שאינם דורשים קיטום ועל כן אחזקתם קלה. אם שותלים אתם בקבוצות מתקבל כתם צבע משמעותי בערוגה. זנים לדוגמא: אייסברג, מקרנה, דון זו'אן אנה-בל, ג'ודי גרלנד ועוד.

ורד אנגלי – ורדים שאוקלמו בישראל בשנים האחרונות ומתאפיינים בפרחים גדולים בעלי עלי כותרת רבים וצפופים, הפריחה שופעת, הריח קל והאחזקה בינונית. מספר זנים לדוגמא: ג'יטה, גולדן סלבריישן, בוניטה, פט אוסטין ועוד.

ורדי כיסוי – שיחים המיועדים לכיסוי שטחים, מסלעות ומדרונות, בעלי צימוח קשתי עם ענפים גמישים וארוכים שלעיתים משתרעים על האדמה עם פריחה לכל אורכם. אחזקתם קלה כיון שאינם דורשים גיזום. זנים לדוגמא: נהר האש, פריידי, קובנה, אמבר סאן ועוד.

ורדים מטפסים – ורדים המצמיחים שרביטים ארוכים וחסונים, מהם יוצאים ענפי פריחה קצרים. זנים אלו מתאימים לכיסוי קירות, גדרות, עמודים, פרגולות, שערים וקשתות מומלץ לעצב את הוורדים המטפסים בדרך הרצויה בעזרת כבלים או חוטים. אלו הזנים היחידם שאינם דורשים גיזום חורף. זנים לדוגמא: גולדן שאאורז, ליביניה, אייסברג מטפסת, קוקטייל ועוד.

שתילה וטיפול בורדים– הורדים כאמור- צמחים מפונקים הדורשים תנאים מסוימים להצלחתם ולמיצוי פריחתם המשגעת. רוב הורדים אוהבים שמש ישירה של לפחות 5-6 שעות ביום, חשוב לבחור לשתול אותם באדמה מאווררת ומנוקזת היטב, כדי למנוע מחלות מיותרות, ולהקפיד על מרווחי השתילה המתאימים לכל זן ומין. אם רוצים לשתול ורדים חדשים במקום בו גדלו ורדים במשך 3 השנים האחרונות חשוב להחליף את הקרקע בבור השתילה. מומלץ לבצע את הכנת הקרקע מבעוד מועד, כ- 3 חודשים לפני השתילה. ככל שנקדים להכין את הקרקע כך נאפשר אוורור טוב יותר של האדמה ונקבל תוצאות טובות יותר. חשוב להוסיף לוורדים חופן של קומפוסט ולערבב אותו היטב עם אדמת השתילה. קומפוסט שלא סיים את תהליך התסיסה או לא עורבב היטב עם האדמה עלול לצרוב את שתילי הוורדים ולגרום למותם. ורדים אוהבים מאוד חיפויי קרקע, ולכן מומלץ לפזר חיפוי אורגני בגובה של 10 ס"מ לפחות כדי להפחית את התאיידות המים ולמנוע עשביה בין השיחים. בעת השתילה יש להקפיד על כך שגובה תפוח ההרכבה יהיה מעל גובה החיפוי כ 2-3 ס"מ, זאת על מנת לאפשר התחדשות ענפים באזור ההרכבה ולמנוע ריקבון באזור זה. מועד הגיזום של הורדים הוא בחורף , אך אין מועד מדויק ויש להתחשב במיקום הגיאוגרפי של הגן ובמזג האוויר. כל זן נגזם אחרת לפי אופי הצימוח והצורך- מומלץ להתייעץ עם המגדלים או המשתלה איך נכון גזום את הזן הספיציפי שבגינתכם, אך זכרו כי עדיף לא לגזום ורדים כלל, מאשר לגזום ורד באופן שגוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

four × 5 =

© 2024 חנה וגיא טבק – תכנון והקמת גינות יפות.

בניה - שמרת דיגיטל - מומחה מחשוב ואינטרנט, עיצוב - סטודיו לעיצוב הלית קלכמן

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support